.:. ديوان النزالوة.:.
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

عبور الداجاجة

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
محمود
نزلاوي
نزلاوي
محمود

عبور الداجاجة Empty
مُساهمةموضوع: عبور الداجاجة   عبور الداجاجة Icon_minitimeالإثنين يوليو 09, 2007 2:18 am

:: د. أحمد خالد توفيق ::

( الدجاجة Chicken ) عبرت الطريق - لو لم تلاحظوا ذلك - كأى دجاجة تحترم نفسها، لتنتقل إلى الضفة الأخرى من الطريق.. ظننت هذا واضحًا..

:: د. تامر إبراهيم ::

أيها السادة.. لدينا دجاجة.. و لدينا طريق.. و لدينا محاولة لعبوره.. و ما زالت الأحداث لاهثة كالعادة لإنقاذ الدجاج من المخطط الرهيب !!

:: د. نبيل فاروق ::

عقد الديك حاجبيه فى شك و هو يستمع لذلك الكتكوت الذى همس فى أذنه قائلًا:
- لقد عبرت الدجاجة الطريق..
اتسعت عينا الديك، و احتقن وجهه من الغضب قبل أن يضغط على الزر المجاور له، هاتفًا عبر جهاز الاتصال:
- أريد هذه الدجاجة بأى ثمن.. بأى ثمن..
و انطلقت الحظيرة بكامل عتادها..
خلف هدف واحد..
الدجاجة..
الوحيدة..
الرئيس : إن عبور الدجاجة للطريق هو خطوةٌ مهمةٌ للعبورِ إلى الديموقراطية ، كما عبرنا إلى سيناء فى السادس من أكتوبر المجيد ، و لهذا يجب على كل مصرى و مصرية أن يتوجهوا إلى صناديق الانتخابات غدًا من اجل التصويت على تعديل المادة رقم 78 من الدستور حول عبورالدجاجة للطريق ، فكما تعلمون ، أن فى صدرى مازال هناك قلب ينبض و نفس يتردد ............. !
------------------

السادات : لقد قامت الدجاجة بانجاز غير عادى فى تاريخ القوات المسلحة ، لقد عبرت الدجاجة الطريق فى -سِت ساعات ، أكرر فى ست ساعات فقط ، و هى على استعداد تام للذهاب إلى عقر دارهم ، إلى الكنيست ذاته !
--------------------

عمرو أديب :مساء الخيييييييير أعزائى المشاهدين ، أهلا بيكم فى حلقة جديدة من برنامج القاهرة اليوم ، أنا حاكلكم النهاردة فى موضوع غريب جدًا ، فعلا ! ، أنا عمرى ما شفت بلد بيحصل فيها كل الأحداث دى يا جماعة ، تخيلوا ، الناس مش عارفة ليه الفرخة عدت الشارع ، و عشان كدة النهاردة فيه ندوة ساخنة حول الموضوع دة ، حنستضيف فيها الدكتور ....الخ الخ الخ الخ
---------------------

د. نبيل فاروق : و عبرت الدجاجة الطريق .....
و مازالت تعبر ....
و تعبر .......
و تعبر ........
و تعبر .........
ثم كانت المفاجأة.........!

إلى اللقاء فى الجزء الثانى من سداسية " العبور الغامض "
----------------------

مصطفى بكرى : أطالب باستجواب عااااجل لرئيس الوزراء فى مجلس الشعب غدًا حول عبور الدجاجة للطريق ، غدًا سوف نُسقط الحكومة إذا ما تبينت مسئويتها حول هذا العبور ..
---------------------

طلعت السادات : بصوا يا أخواننا ، احنا ممكن نعمل ايه ، احنا ممكن نِدِّى لكل عسكرى غلبان من الغلابة بتوع الأمن المركزى بندقية و نوقفهم عند الفرارجية ، أى فرخة تعدى يطخها على طول ! ، آه ! ، انتوا بتتكلموا فى ايه ، دى فراخ بلدى يا معلمين ! مش أى حاجة يعنى !

-------------------
هيكل فى برنامجه : إن عبور الدجاجة الطريق هو سر من أسرار الخطة "روديو" الانجليزية ، و اللى حاكشف شوية وثائق عنها دلوقت ، و الوثائق دى جبتها من المعهد البريطانى للوثائق ، توضح قد ايه كان الانجليز ، احم ، قد ايه كان الانجليز مستنيين الفرصة عشان يدخلوا القاهرة فى أسرع وقت ممكن و يقبضوا على كل فرخة متواطئة ، وهنا بأجد نفسى أمام لحظة مهمة جدًا فى تاريخ مصر الحديث ، لحظة عبور الفرخة الطريق ..الخ الخ الخ

"

أنور السادات :" إمبارح سمعنا عن حادث مؤسف . دجاجة عبرت الطريق .. ورا دجاجة تانية .. و الظاهر إن الدجاجة كانت مش ولا بد !! تقوم تطلع إشاعات .. إن مصر فيها دجاج اورجانيك ! فى ناس بتحب تحقن الدجاج ! أنا حفقسهم جميعًا "

الرئيس مبارك: أنا بطبعي متفائل..حنقعد مع الأطراف المعنية ونعرف هي ليه عبرت الطريق وهو ده دور مصر الريادي في المنطقة
جمال مبارك: ليست لدي النية ولا الرغبة في معرفة لماذا عبرت الدجاجة الطريق
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ــــــــــــــ
أحمد حسام ميدو: مش معنى ان الدجاجة عبرت الطريق انها رايحة توتنهام، وعموماً لو راحت أنا عندي عروض كتيرة على دكك أورو
مدحت شلبي: يخرب عقلك يا مجرمة ..إيه اللي خلاكي تعدي الطريق...يخرب عقلك
محمود بكر: عدالة السماء تنزل على استاد الدويقة عشان تخلي الدجاجة تعبر الطريق من غير ما حد يحسب عليها تسلل..وداخلة الدجاجة..دعوات المصريين معاكي يا دجاجة..و جوووووووووووون
إبراهيم سعيد: أنا الحمد لله دلوقتي ما عنديش أي مشاكل مع الدجاجة ولا بقيت اشتمها ولا اقل أدبي عليها ، وعلى استعداد ابوس راس كل مشجعي الدجاجة عشان ارجع للنادي الأهلي
محمد ابو تريكة: الحمد لله ربنا سبحانه وتعالى أكرمني بمساعدة زمايلي عشان نخلي الدجاجة تعبر الطريق، وانا بفكر ان شاء الله أعمل عمرة بالمناسبة دي وبهدي عبور الدجاجة (أحدهم يقبله من خده)لجماهير النادي الأهلي لأن الناس دي حرام تروح زعلانة
حازم إمام: مش عارف والله يا كابتن بس أكيد ما كانش فيه تجانس في الفريق وانا دلوقتي الحمد لله فورمة عالية ومستر هنري بيلعبني فأكيد الدجاجة مش هتفضل في فرقة فيها حازم وشيكابالا مع بعض
محمد شوقي: مش شرط اخد إنذار كل مباراة عشان الدجاجة تعبر الطريق..آهي عبرت الطريق وانا كنت ف راجة سلبية
مانويل جوزيه: إرهاق في الفرقة يبقى أكيد لازم الدجاجة تعبر الطريق..مستنيين إيه من دجاجة بقالها 3 مواسم بتلعب غير انها تسيبنا و تعبر
د.أحمد الطيب رئيس جامعة الأزهر:أنا لا تهمني لماذا عبرت الطريق ما يهمني حقاً هو لماذا عبرت أثنا العرض العسكري بتاع الإخوان المسلمين
د.عزت عطية: من الجائز عبور الدجاجة إذا أرضعت الديك خمس رضعات مشبعات وبعدها لا تحل له
د.زغلول النجار: لا أستطيع الإجابة لأن عبور الدجاجة ليس من الإعجاز العلمي
_____________________________________ـ
د.نبيل فاروق: ظلت الدجاجة تعبر..
وتعبر..
وتعبر،ولم تصبها أي رصاصة أو تصدمها أي سيارة
هذا لأنها دجاجة من طراز نادر ..وخاص..
دجاجة تحمل لقباً فريداً
لقب دجاجة المستحيل(تم الجزء ال16 بحمد الله ويليه الجزء 17"ومازالت الدجاجة تعبر الطريق")

د.تامر ابراهيم: كان عبور الدجاجة أمراً حتمياً،لكن ما لا تفهمه الدجاجة أن المذؤوب لا يمانع في أكلها مشوية بعد ليلة حافلة بدماء البشر على سبيل التجديد

فيصل القاسم: هل كان عبور الدجاجة في اتجاه العرب أم في اتجاه إسرائيل؟، وهل من الصحيح أنها ذهبت في هذا الإتجاه خوفاً من الاتجاه المعاكس..معي بالأقمار الاصطناعية السيدة دجاجة
حمدي قنديل: أهلاً بكم..اللي شافوا الدجاجة معدية لم يلحظوا أبداً إن عبورها كان هرباً من قوات الأمن المركزي اللي حاصرتها لأن المتظاهرين ماجوش في اليوم ده زي ما بتقول جريدة الدستور، لكن كمان....لكن كمان نقدر نقول إن الدجاجة عبرت الطريق لأن دي الحاجة الوحيدة اللي تقدر تعبرها في زمن لم يصبح فيه عبور ولا 6 اكتوبر ولا أي مدن جديدة..وغالباً مش هنعمل حاجة غير المصمصة..نلتقي بعد الفاصل
هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه
كل هادا علشان فرخةخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ
تحياااااااااااااااااتي لكم
أخيكم:محمود afro
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
asqw 7obb
ronaldOO00oo
مختار عام
ronaldOO00oo

عبور الداجاجة Empty
مُساهمةموضوع: رد: عبور الداجاجة   عبور الداجاجة Icon_minitimeالثلاثاء يوليو 10, 2007 8:49 am

خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ

ههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه

مشكوووووووووووور كتييييييييييييير

تحياتي لك ,,,Very Happy

عبور الداجاجة
صفحة 1 من اصل 1